מאמרים

 

ילדים קטנים קולטים שפות בקלות ובמהירות. ככל שהם נחשפים  לשפה שנייה מוקדם יותר – קליטתה תהיה מהירה יותר ומלאה יותר.

 

כמעט בכל משפחה של ישראלים שעברו לגור בארץ דוברת אנגלית ניתן לראות את ההוכחה לכך. הקטנטנים, תוך זמן קצר מהגעתם לארץ החדשה, מפטפטים באנגלית בשטף ואפילו עם מבטא מקומי, בעוד שהוריהם עדיין "שוברים את השיניים", לא מצליחים לסגל לעצמם את המבטא המקומי ולפעמים אף נשארים מאחור...

 

רצונם של ההורים שהילד ישמר את השפה עברית יוצר סיטואציה שבה הילד מדבר בבית עברית, ואילו בסביבת הלימודים והחברים הוא מדבר אנגלית. במשפחות רבות מחליטים שאחד ההורים ידבר עם הילדים עברית, ואילו ההורה השני ידבר איתם אנגלית. התוצאה בכל מקרה היא מצוינת: ילד דו-לשוני, שמגיל צעיר מפטפט בשתי השפות ושולט בהן היטב. לשליטה באנגלית יש אין ספור יתרונות עבור הילד: היכרות עם תרבויות נוספות, היכרות עם אנשים שונים ומקומות שונים, גישה למקורות מידע באנגלית וביטחון עצמי מחוזק.

 

כמובן שככל שהילד עזב את הארץ בגיל מאוחר יותר – העברית שלו תשתמר טוב יותר, גם בזכות הקשר האינטרנטי הרציף עם המשפחה והחברים בישראל.

 

הידיעה כי ילדים קטנים קולטים שפות בקלות ובמהירות מביאה הורים רבים, המודעים לחשיבות לימוד השפה האנגלית, לרצות שילדיהם יתחילו ללמוד אנגלית בגיל טרום בית הספר.

 

כדי להחליט אם הדבר נכון או לא, ואם כן – מתי נכון להתחיל, יש קודם כל להבין את ההבדל בין שני מושגים:

אנגלית כשפה שניה - ESL

רכישת השפה האנגלית מתקיימת תוך כדי חיים בסביבה הדוברת אותה ותוך כדי חשיפה מקסימלית אליה במרבית שעות היום ובסיטואציות חיים מגוונות, כאשר בחלק משעות היום אין אפשרות לדבר עברית. כך רוכשים את השפה הילדים שעוברים לגור בחו"ל. חשוב לדעת כי תהליך רכישת שפה כשפה שנייה בגיל טרום בית הספר הוא בעיקר אינטואיטיבי. הילד לומד לדבר באנגלית מתוך שמיעה וקליטה של הצלילים, המבטא, המילים, ומבנה המשפטים. לרכישת שפה בדרך זו אין יכולת להשתמר לאחר שעוזבים את הסביבה הדוברת אנגלית אם אינה מחוזקת על ידי למידה מעמיקה של אוצר מילים נרחב ושל המבנה התחבירי של השפה. לכן, במקרים רבים הילד הקטן פשוט שוכח את השפה זמן קצר לאחר שהמשפחה חוזרת לארץ.

אנגלית כשפה זרה - EFL

רכישת השפה האנגלית מתקיימת רק במסגרת לימודית מוגבלת למספר שעות בשבוע, כאשר הילד חי בסביבה דוברת עברית. הילדים בישראל לומדים אנגלית כשפה זרה בבית הספר ובחוגים, ונחשפים אליה גם במפגש עם תיירים, במשחקים מול המחשב או בצפייה בטלוויזיה. רכישת השפה הזרה אינה אינטואיטיבית והיא מתקיימת בזכות תהליך למידה מסודר של היכרות עם השפה. לומדים את האותיות והצלילים שלה, לומדים את אוצר המילים שלה ואת המבנה התחבירי שלה.

 

חשוב להבין כי אי אפשר לייצר תנאים מלאכותיים של רכישת אנגלית כשפה שנייה (=חיים בארץ דוברת אנגלית) עבור ילד ישראלי שחי בארץ. לשם כך יהיה צורך לנתק אותו מסביבה דוברת עברית למשך שעות רבות ביום ולדאוג שיהיה מוקף באנשים ששפת האם שלהם היא אנגלית, ובמגוון עצום של סיטואציות יומיומיות המתנהלות באנגלית.

 

קיימים מחקרים ומאמרים רבים בנושא הוראת אנגלית בגיל צעיר. להלן מספר נקודות שעולות ממחקרים אלו ושחשוב לקחת בחשבון:

 

  • רכישת מבטא והגייה של אנגלית ברמת שפת אם או קרוב אליה תושג רק אצל ילדים הנחשפים אל השפה האנגלית כשפה שנייה בגיל צעיר ביותר.

  • קיים קשר ישיר בין הצלחה ברכישת שפה זרה לבין הצלחה בלימודי שפת האם. מכאן שעדיף להתחיל בהקניית שפה זרה לאחר שהושגה אוריינות בשפת האם.

  • לימוד אנגלית בשלב שבו הילד רוכש את מיומנות הקריאה בעברית עלול להפריע ללימוד העברית.

  • לא נמצא קשר בין התחלת למידת שפה זרה בגיל מוקדם לבין הצלחה בלימוד אותה שפה בהמשך.

  • בגיל בוגר יותר יש יכולות אינטלקטואליות, כלים ואסטרטגיות לרכישת שפה שאין לילד בגיל הצעיר ולכן בגיל בוגר יותר תושג הצלחה רבה יותר, מהר יותר.

  • חשיפה לשפה זרה בגיל צעיר בדרך חווייתית של שירים, סרטונים ומשחקים וללא הקניית קריאה וכתיבה – היא חיובית בכך שהיא מציגה לילד את קיומן של שפות נוספות בעולם, מרחיבה את עולמו, יוצרת סקרנות לגבי השפה, מקשרת את השפה החדשה עם חוויה נעימה ומשעשעת ומבטיחה גישה חיובית לשפה בשלב הלמידה המאוחר יותר ובכך מעלה את סיכויי ההצלחה ברכישתה.

 

לאור כל מה שכתבתי כאן, הנה המלצתי בעניין הקניית אנגלית בגיל טרום בית הספר:

עד סוף כיתה א' – מומלץ להתמקד בחשיפת הילד לצלילי השפה האנגלית על ידי שירים, סרטים, תוכנות ותכניות טלוויזיה המיועדות לגיל הרך. קיימות מסגרות לימודיות המציעות זאת, וההורים יכולים לעשות זאת בבית בעצמם. ברגע שהושגה שליטה בקריאה ובכתיבה של שפת האם, לקראת כיתה ב' – אפשר להתחיל ללמוד אנגלית. בהצלחה!

לצורך כתיבת המאמרים נעזרתי במאמרים ומחקרים מאת הכותבים הבאים:

 

פרופ' פני אור, ראש התכנית להוראת שפות זרות, מכללת אורנים.

פרופ' עילית אולשטיין, פרופ' להוראת חינוך לשוני באוניברסיטה העברית.

מכון מופ"ת – מרכזי מסלול הגיל הרך – נייר עמדה בנושא הוראת אנגלית בגיל הרך.

מתי נכון להתחיל ללמד אנגלית

אייקון וואטסאפ
אייקון מעטפה לשליחת מייל
אייקון טלפון
אייקון פייסבוק - אורלי גור

כל הזכויות שמורות לאורלי גור | orlygur@zahav.net.il | 052-3933900

עיצוב האתר: ענת בילינסון